رفتار آمریکا در قبال سوریه دوگانه است/ لزوم فشار بر ترکیه و قطر برای جلوگیری از تسلیح مخالفان


یا فاطمه الزهرا

وبلاگ خبری ،فرهنگی و اجتماعی مسجد فاطمیه مهرجرد

در نشست خبری بعداز ظهر امروز وزرای خارجه ایران و سوریه که در تهران برگزار شد، ولید معلم وزیر خارجه سوریه طی سخنانی در خصوص سفرش به ایران اینگونه عنوان کرد که نخستین دلیل سفرش به تهران تشکر ملت و رهبران سوریه از ملت عزیز، دولت و رهبر انقلاب اسلامی ایران است که همچنان در کنار سوریه پایدار ایستاده‌اند.

خبرگزاری فارس: رفتار آمریکا در قبال سوریه دوگانه است/ لزوم فشار بر ترکیه و قطر برای جلوگیری از تسلیح مخالفان

وی گفت: در بحران فعلی سوریه با برادر خود صالحی حرف‌های خوب و ثمربخشی را رد و بدل کردیم، دیدگاه‌های ما هماهنگ بود.

معلم با بیان اینکه ما در سوریه با یک بحرانی مواجه هستیم که جهانیان در آن شرکت می‌کنند، تصریح کرد: ‌با این حال ما همچنان ایستاده‌ایم و در درجه اول به برکت پایداری ملت خودمان و تصمیمات رهبران دولت و در درجه دوم ایستادگی دوستان و برادرانمان.

وی گفت: بشار اسد رئیس جمهور کشورم در 6 ژانویه گذشته برنامه‌ای را برای راه حل همه جانبه سیاسی ارائه داد که دولت سوریه آن را تائید کرد و پس از آن کمیته‌ای به ریاست نخست‌وزیر سوریه تشکیل شد.

وزیر خارجه سوریه گفت: تا به حال نیز 22 نشست با تمام فعالان و احزاب سیاسی داشته‌ایم، اقدامات قانونی اتخاذ کردیم و تصمیمات لازم را برای هر کسی که خواهان گفت‌وگو در داخل و خارج کشورمان باشد، داریم.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها آغاز شده است،‌گفت: راه حل بحران سوریه سیاسی است که از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و نظرخواهی از مردم سوریه ایجاد می‌شود، هر قدر قطار گفت‌وگوها به پیش برود به یک دیدگاه تازه می‌رسند.

معلم با بیان اینکه از طریق رایزنی با دوستان خود به دنبال توقف خشونت‌ها هستیم، گفت: ما با گروه‌های مسلحانه تروریستی مواجه هستیم که در ارتباط با سازمان القاعده هستند بنابراین هدف مشترک برای توقف خشونت با وارد آوردن فشار به ترکیه و قطر آغاز می‌شود و با این کار جلوی حمایت تروریست‌ها و مسلح کردن آنها گرفته می‌شود، تروریست‌هایی که خون مردم سوریه را می‌ریزند و زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی کشورمان را نابود می‌کنند.

وی در خصوص اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مردم سوریه اظهار داشت:‌ زمانی که آمریکا اعلام می‌کند تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه اعمال‌شود و این بر زندگی روزمره مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد، نشان از دوگانگی در گفتار و عمل آنهاست. وقتی دولت آمریکا 60 میلیون دلار کمک به گروه‌های معارض اختصاص می‌دهد به بهانه کمک‌های غیرتسلیحاتی و در عین حال مردم را می‌کشند چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به گله امیرقطر از شورای امنیت که چرا تصمیمی در جهت حمله نظامی علیه سوریه اتخاذ نمی‌کند، گفت: اگر شرم ندارید هر کاری می‌خواهید انجام دهید. ما اعتقاد به راه حل سیاسی داریم و دعوت می‌کنیم که همه سوری ها دست از خونریزی بردارند.

وی خطاب به ملت سوریه اظهار داشت: بیاییم با یکدیگر برای آینده سوریه مشارکت داشته باشیم. سوریه دموکرات، چند حزبی که تمام شهروندان آن صرف‌نظر از مذهب، نژاد و نگاه سیاسی برابر قانون مساوی هستند.

معلم گفت: میز گفت‌وگوها منتظر کسانی است که خواهان صلح هستند، حتی اگر سلاح بر دوش دارد. کشتار و خشونت باعث اصلاحات نمی‌شود.

معلم در خصوص اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا به جهت انتقال قدرت سیاسی در کشور سوریه از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند، گفت: این نشان از معیارهای دوگانه آنهاست، هر کس خواهان راه حل سیاسی است، ما آماده و منتظر هستیم و آغوش خود را روی آنها می‌گشاییم. از آمریکا و دیگران که هدف آنها راه حل سیاسی باشد استقبال می‌کنیم. ما می‌دانیم که آمریکا اهمیت و نقش مهمی دارد و اگر بخواهد خشونت‌ها متوقف خواهد شد.

 

وی افزود: اگر در نشست رم از پیشنهاد معاذ خطیب حمایت می‌شد، حل مسئله از طریق گفتگو تامین بود که این خواسته‌ ملت سوریه بود که جلوی کشتار بی‌گناهان گرفته شود.

 

معلم اظهار داشت: آمریکا و غرب با حمایت خود از گروه‌های مخالف بحران سوریه را طولانی‌تر می‌کنند که معنای آن کشته شدن بیشتر مردم است، امیدواریم بعد از دو سال به این حقیقت رسیده باشند که راه حل سوریه خشونت و کشتار نیست و بیایند معارضه را وادار به گفتگو کنند.

 

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سوال که خطوط قرمز سوریه در مذاکرات چیست؟ گفت: خطوط قرمز ما در چارچوب قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌المللی است. اجازه نمی‌دهیم که کسی حاکمیت ملی سوریه را خدشه‌دار کند و هیچ گاه القائات دیگران را نمی‌پذیریم و تصمیمات مستقل سیاسی خود را داریم.

 

وی افزود: هرگونه خشونت و دخالت خارجی را رد می‌کنیم و اعتقاد داریم ملت ما به تنهایی باید در خصوص آینده تصمیم بگیرد و آن همان ساده‌ترین روش دموکراسی یعنی صندوق‌های رای است. نمی‌پذیریم که در دستان جامعه بین‌الملل عنوان یک صفحه شطرنج باشیم، سوریه می‌تواند بحران خود را حل کند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده است دیدگاه روسیه را در خصوص سوریه تغییر خواهد داد؟ اظهار داشت: سوریه و روسیه روابط تاریخی و عمیقی با هم دارند، موضع روسیه پایدار است و بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل استوار است.

 

وی افزود: روسیه مخالف دخالت بیگانگان در امور دیگران است و هر گونه تحمیل فشار را بر ملت‌ها رد می‌کند و معتقد است که ملت‌ها خود صاحب اختیار سرنوشتشان هستند.

 

معلم گفت: موضع روسیه مانند برادرانمان ایران پایدار است و ایران و روسیه تلاش‌های زیادی برای ایجاد راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه دارند.

 

انتهای پیام/خ

 



http://ziba_lovememahtarin.com.loxblog.com/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در شنبه 12 اسفند 1391برچسب:,ساعت 18:27 توسط امیر رضا زارعشاهی| |


Power By: LoxBlog.Com